YESUS DITOLAK


“Kata Natanael kepadanya: ‘Mungkinkah sesuatu yang baik datang dari Nazaret?'”  Yohanes 1:46

Nazareth adalah sebuah kampung kecil yang terletak di wilayah Galilea. Di situlah Tuhan Yesus bertumbuh dan membesar.

Kerana dia berasal dari kawasan yang kecil, ramai orang meremehkan dan menghina Yesus, malah apabila dia pulang ke rumah dan mengajar di rumah ibadat, orang memandang rendah kepadanya. kenapa? Kerana mereka hanya tahu bahawa Yesus tidak lebih daripada anak seorang tukang kayu. Mereka mengenali ibu bapa dan saudara-saudara-Nya tetapi mereka tidak tahu siapa Yesus sebenarnya dan dari mana Dia berasal. Apabila mereka melihat Yesus mengajar, mereka tercengang dan takjub.“Dari mana diperoleh-Nya hikmat itu dan kuasa untuk mengadakan mujizat-mujizat itu? Bukankah Ia ini anak tukang kayu? Bukankah ibu-Nya bernama Maria dan saudara-saudara-Nya: Yakobus, Yusuf, Simon dan Yudas? Dan bukankah saudara-saudara-Nya perempuan semuanya ada bersama kita? Jadi dari mana diperoleh-Nya semuanya itu?”  (Matius 13:54b-56). Natanael juga menimbulkan keraguan, “Mungkinkah sesuatu yang baik datang dari Nazaret?”  Bagi manusia, Yesus benar-benar tiada nilai dan dipandang remeh, bahkan ditolak di kampung halamannya sendiri. “Seorang nabi dihormati di mana-mana, kecuali di tempat asalnya sendiri dan di rumahnya.”  (Matius 13:57). Kerana ketidakpercayaan ini, tidak banyak mukjizat yang dilakukan oleh Tuhan Yesus di tempat asalnya.

Malah pada hari ini, terdapat ramai orang yang memandang rendah dan tidak menganggap Yesus sebagai Tuhan dan Penyelamat. Walaupun orang datang mencari Yesus, itu bukan kerana mereka telah melihat tanda-tanda, tetapi kerana mereka mahukan berkat material atau mukjizat semata-mata. “…sesungguhnya kamu mencari Aku, bukan karena kamu telah melihat tanda-tanda, melainkan karena kamu telah makan roti itu dan kamu kenyang.”  (Yohanes 6:26). Apa yang dimaksudkan untuk melihat ‘tanda-tanda’ adalah memahami maksud dan tujuan Tuhan Yesus datang ke dunia!

Kebanyakan orang hanya berfikir tentang bagaimana Tuhan memenuhi keperluan mereka, tetapi apabila mereka tidak mendapat apa yang mereka mahu dan harapkan, semangat mereka untuk mencari Tuhan menjadi pudar, dan Dia ditolak.

Share Button