BUATLAH DAHULU


“Segala sesuatu yang kamu kehendaki supaya orang perbuat kepadamu, perbuatlah demikian juga kepada mereka.”  Matius 7:12

Setiap orang mengharapkan untuk mendapat layanan yang baik daripada orang lain: dihargai, dihormati, didengari, diperhatikan dan sebagainya. Firman Tuhan menyatakan bahawa apa sahaja yang anda mahu orang lain lakukan kepada anda, lakukan juga kepada mereka (ayat kuncu). Dengan kata lain, jika kita ingin dihormati oleh orang lain, belajarlah untuk menghormati orang lain; jika kita ingin diperhatikan, belajarlah untuk memberi perhatian; jika anda ingin mendapat layanan mesra daripada orang lain, belajarlah untuk berbuat baik kepada mereka; jika kita mahu orang lain tidak mungkir janji, maka kita juga harus belajar untuk menepati janji. Apa yang suami nak buat pada isteri, isteri pun kena buat pada suami. Ini dipanggil undang-undang kesamarataan!

Rasul Paulus menasihati, dan janganlah tiap-tiap orang hanya memperhatikan kepentingannya sendiri, tetapi kepentingan orang lain juga.”  (Filipi 2:4). Tetapi hakikatnya? Pada zaman ini sangat sedikit orang yang mahu berbuat demikian. Umumnya, orang hanya menuntut orang lain untuk melakukan apa yang mereka mahu, sedangkan mereka tidak mahu melakukannya sendiri.“Manusia akan mencintai dirinya sendiri…tidak tahu berterima kasih…tidak tahu mengasihi,”  (2 Timotius 3:2-3).

Kami menjadi orang yang sangat mementingkan diri sendiri! Inilah yang sering mencetuskan masalah dan menyebabkan keretakan sesebuah perhubungan baik dalam kehidupan berumah tangga, persahabatan, persahabatan mahupun masyarakat kerana setiap orang hanya menuntut dan mengutamakan kepentingan berat sebelah.

Jika difikirkan, sebenarnya hukum kesamarataan adalah hukum yang sangat fitrah, mudah dan senang diamalkan dalam kehidupan seharian, tidak memudaratkan dan sebenarnya memberi impak positif kepada diri sendiri dan orang lain. Jika kita melayan orang lain dengan baik, maka orang itu akan cenderung melakukan apa yang telah kita lakukan kepadanya. Mulai sekarang, mari kita mulakan!

“Hendaklah kamu saling mengasihi sebagai saudara dan saling mendahului dalam memberi hormat.”  Roma 12:10

Share Button