Kasih Yang Merubah Hidup Manusia

Petikan : 1 Yohanes 4:7,8,16

Pendahuluan
Tidak dapat dinafikan bahawa manusia sangat memerlukan kasih. Tidak kira samaada kasih itu adalah kasih manusia kepada manusia maupun kasih manusia kepada pencipta-Nya. Tetapi apakah sebenarnya kasih? Ada orang berpendapat bahawa kasih itu sangat mengasyikkan sehingga dunia ini terasa hanya mereka yang punya. Ada orang juga berpendapat bahawa kasih itu adalah komunikasi dua hala yang sangat romantic. Bahkan ada yang mengatakan bhawa kasih itu sebenarnya sukar untuk ditafsirkan namun mudah untuk dimengertikan. Bagaimana dengan anda?

Apakah itu kasih?

Kasih adalah suatu anugerah yang hidup dan berlaku keatas diri kita. Contohnya: kasih kepada seseorang yang kita kasihi.

Allah adalah tokoh kasih yang sempurna. Allah adalah Kasih. Allah bukan sahaja mengasihi tetapi kasih adalah sifat Allah. Kasih Allah adalah sempurna, kekal tidak berakhir dan tidak terbatas. Kita dapat mengetahui kasih yang benar setelah kita mengetahui kasih Allah kepada kita. Kasih Allah kepada kita dinyatakan di dalam karya penyelamatan Anak-NYa Yesus Kristus. Allah mengaruniakan Anak-Nya yang tunggal supaya mati di atas salib bagi pihak kita demi menebus kita dari dosa. Inilah kasih yang murni.

I.      Siapakah yang dikasihi oleh Allah?

  • Orang berdosa (Rom 5:8)
    Allah mengasihi orang bedosa. Dalam Roma 5:8 menjelaskan bahawa Allah menunjukkan kasih-Nya dengan kematian Yesus Kristus bagi pihak kita walaupun pada waktu itu kita masih berdosa. Allah menginginkan agar semua manusia diselamatkan.

Contoh: Perumpamaan tentang anak yang hilang Lukas 15:11-23)
Bapa itu sangat mengasihi anaknya walaupun anak itu melukkan hati ayahnya. Allah juga demikian.

  • Orang yang disatukan dengan Kristus (Yoh 17:23)
    Allah juga mengasihi orang-orang yang dipersatukan dengan Kristus. Sebenarnya Allah lebih dulu mengasihi kita daripada kita (1 Yoh 4:19) Semua orang yang tinggal dalam Kristus akan menikmati kasih Allah.

II.     Bagaimanakah Allah menyatakan kasih-Nya (Efesus 2:4-7)

  • Memberikan hidup kekal (5)
    Allah memberikan hidup yang kekal kepada semua orang yang telah mati oleh kesalahan-kesalahan mereka. Allah itu kasih. Dia maha pengampun. Justru itu Dia memberikan hidup kekal dan mengampuni kesalah-kesalahan kita.
  • Membangkitkan kita (6)
    Allah membangkitkan kita bersama-sama dengan Kristus. Dalam Roma 6:7-9 menjelaskan jika kita mati dengan Kristus, maka kita juga akan bangkit bersama-sama dengan-Nya.
  • Memberikan tempat (6)
    Allah memberikan tempat kepada kita bersama-sama dengan-Nya di sorga. Itu sebabnya Yesus mengatakan di dalam Yohanes 14:2-3 bahawa ia pergi untuk menyediakan tempat bagi kita iaitu Sorga.
  • Menunjukkan kekayaan (7)
    Allah menunjukkan kepada kita kekayaan kasih karunia-Nya yang berlimpah-limpah sesuai dengan kebaikan-Nya terhadap kita dalam Kristus Yesus pada masa akan datang.

III.   Bagaimana kita mengasihi Allah?

  • Mengasihi Allah dengan segenap hati, segenap jiwa dan dengan segenap akal budi (Mat 22:37)
  • Menaati Allah (Yoh 14:15)
  • Mempersembahkan hidup kepada Allah (Rom 12:1)
  • Mengasihi saudara-saudari kita (1 Yoh 4:20-21)

Kesimpulan :
Kasih berasal dari Allah dan orang yang lahir Allah akan mengasihi Allah, sebab kasih itu dicurahkan ke dalam hatinya. Kita mengasihi Allah sebab Ia telah dahulu mengasihi kita dan bila kita merenungkan kasih Allah kepada kita, maka kasih kita kepada-Nya semakin bertambah. Dengan mempelajari dan menyelidiki Firman Tuhan dan dengan berdoa, kasih kita kepada Allah semakin bertambah.

Oleh itu, marilah kita saling mengasihi antara satu sama lain dan yang terutama mengasihi Allah. Sentiasa merenungkan kasih, Firman-Nya dan berdoa.

Renungkanlah betapa besar dan dalamnya Kasih Allah menyertai saudara selama ini dan renungilah berapa besar dan dalamnya kasih saudara kepada-Nya? Buatlah komitment atau janji yang baru kepada Allah.

Perbincangan:
1. Apakah yang saudara pelajari tentang kasih Allah?
2. Dapakah kita mengasihi orang yang pernah melukakan hati kita?
3. Bagaimanakah saudara dan keluarga menyatakan kasih kepada orang lain? 

Share Button

Tinggalkan Balasan